Informácie o právach odberateľov vypracované Komisiou a uverejnené Ministerstvom hospodárstva SR podľa § 88 ods. 2 písm. q) Zákona č. 251/2012 Z.z.

DOKUMENT ÚTVAROV KOMISIE
KONTROLNÝ DOTAZNÍK
PRE EURÓPSKEHO SPOTREBITEĽA ENERGIE

  1. POVINNOSŤ POSKYTOVANIA INFORMÁCIÍ
    Otázky:
  2. Ktoré organizácie alebo orgány v mieste môjho bydliska mi môžu pomôcť získať
    viac informácii o zmene dodávateľa?
    V mieste môjho bydliska je to dodávateľ energie. Najviac informácii o zmene dodávateľa
    poskytuje na svojom webovom sídle/internetovej stránke Úrad pre reguláciu sieťových
    odvetví (ďalej „ÚRSO“) [http://www.urso.gov.sk] v časti Pre spotrebiteľa.
  3. Aké mám práva ako spotrebiteľ elektrickej energie a/alebo zemného plynu?
    Ako spotrebiteľ elektriny a/alebo zemného plynu mám právo na služby v dobrej kvalite,
    uplatnenie reklamácie, náhradu škody, relevantné informácie týkajúce sa odberu
    energie, na podávanie podnetov a sťažností orgánom dozoru a kontroly. Ďalej mám
    právo na ochranu pred neprijateľnými obchodnými podmienkami v spotrebiteľských
    zmluvách. Proti porušeniu práv a povinností ustanovených právnymi predpismi sa
    môžem domáhať proti porušiteľovi ochrany svojho práva na súde, či už sám alebo
    prostredníctvom spotrebiteľského združenia.
  4. Kde môžem získať viac informácií o spôsoboch platby?
    Informácie o spôsoboch platby môžem získať priamo od dodávateľa energií napr.
    prostredníctvom jeho webového sídla, na zmluve o pripojení, zmluve o dodávke, alebo
    na faktúre.
  5. Aké informácie potrebujem na posúdenie alternatívnych ponúk dodávok energie?
    Predovšetkým sú to informácie o podnikateľských subjektoch, ktoré v oblasti dodávky
    energií v danom regióne pôsobia, t.j. akí dodávatelia poskytujú konkurenčné dodávky.
    Potom sú to informácie predovšetkým technického a samozrejme aj komerčného
    charakteru, v zmysle ktorých sa dajú porovnať podmienky pripojenia a aj cena za
    samotnú dodávku energie u jednotlivých dodávateľov. Informáciu o dostupných
    dodávateľoch v mojom regióne získam z verejne dostupných zdrojov predovšetkým cez
    internet (webové sídlo ÚRSO – v časti Rozhodnutia – Povolenia, Obchodný register,
    Živnostenský register, stránky spotrebiteľských združení, stránky dodávateľských
    spoločností).
    Porovnať jednoduchým spôsobom ponuky dodávok od rôznych dodávateľov je možné
    pomocou cenovej kalkulačky pre prepočet výhodnosti dodávky elektriny a plynu pre
    zraniteľných odberateľov, ktorá je zverejnená na webovom sídle ÚRSO.
  6. Aké informácie by mala obsahovať faktúra?
    Faktúra predstavuje doklad o poskytnutí služby a v súlade so zákonom o ochrane
    spotrebiteľa musí obsahovať obchodné meno, IČO a sídlo dodávateľa energie, adresu
    prevádzkarne, dátum poskytnutia služby, teda obdobie, za ktoré je poskytnutá služba
    fakturovaná, druh služby, cenu jednotlivej služby a celkovú cenu, ktorú musím ako
    spotrebiteľ zaplatiť.
    2
  7. Kde môžem získať viac informácii o opatreniach na zvýšenie energetickej
    účinnosti v mieste môjho bydliska?
    V SR zatiaľ nie je zavedený plošný systém energetického poradenstva formou
    miestneho poradenstva. Informácie o energetickej efektívnosti poskytuje najmä
    Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej „SIEA“) na pracoviskách v Bratislave,
    Trenčíne, Banskej Bystrici a Košiciach. Ďalej sa tejto problematike venujú aj niektoré
    neziskové organizácie napr. Energetické centrum Bratislava. Základné informácie by
    mali byť dostupné aj na miestnych úradoch a VÚC.
    Informácie týkajúce sa zvýšenia energetickej účinnosti je možné získať aj u samotných
    dodávateľov energií ako aj u spoločnosti, ktoré sa zameriavajú na obchod so
    zariadeniami spotrebúvajúcimi energiu. Všetky dostupné informácie o energetickej
    efektívnosti sú k dispozícii aj na webových sídlach Ministerstva hospodárstva Slovenskej
    republiky (ďalej „MH SR“) [http://www.mhsr.sk/energetika/energeticka-efektivnost]
    a SIEA [http://www.siea.sk/bezplatne-poradenstvo/].
  8. Kto je zodpovedný za ochranu spotrebiteľa v mieste môjho bydliska?
    ÚRSO a Slovenská obchodná inšpekcia (ďalej „SOI“).
  9. Ako zistím palivové zloženie elektrickej energie, ktorú spotrebúvam?
    Dodávateľ elektriny musí podľa zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene
    a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej „zákon o energetike“)
    poskytovať odberateľovi elektriny informácie o podiele jednotlivých druhov primárnych
    energetických zdrojov na elektrine nakúpenej alebo vyrobenej dodávateľom na účel jej
    dodávky odberateľom elektriny vrátane odberateľov elektriny mimo vymedzeného
    územia v predchádzajúcom roku.
  10. Ktoré ďalšie zdroje energie ponúkajú dodávatelia v mieste môjho bydliska?
    Sú to ponuky konkurenčných dodávateľov, ktorí pôsobia v danom regióne. Podrobnejšie
    sa tejto problematike venuje bod 40 tohto dotazníka.
  11. Ako môžem zistiť, aké zdroje energie sa využívajú a či je pravdivé tvrdenie môjho
    dodávateľa, že nim dodávaná elektrická energia alebo jej časť je ekologická?
    Informácia o energetickom mixe dodávky, ktorú je dodávateľ povinný poskytovať podľa
    zákona o energetike, sa nachádza na zadnej strane faktúry. Dodávateľ je takisto povinný
    poskytovať odberateľovi informácie o dopade vyrobenej alebo dodanej elektriny na
    životné prostredie alebo uviesť odkaz na verejný zdroj týchto informácií.
  12. ZMLUVY A FAKTURÁCIA
    Otázky:
  13. Ktoré základné informácie je dodávateľ povinný uviesť na faktúre?
    Faktúra predstavuje doklad o poskytnutí služby a v súlade so zákonom o ochrane
    spotrebiteľa musí obsahovať obchodné meno, IČO a sídlo dodávateľa energie, adresu
    prevádzkarne, dátum poskytnutia služby, teda obdobie, za ktoré je poskytnutá služba
    fakturovaná, druh služby, cenu jednotlivej služby a celkovú cenu, ktorú musím ako
    spotrebiteľ zaplatiť.
  14. Na koho sa môžem obrátiť, pokiaľ faktúra neobsahuje základné informácie
    vyžadované právnymi predpismi EÚ?
    Orgánom ochrany v prípade spotrebiteľa energie je ÚRSO. Obrátiť sa možno aj na SOI.
    3
  15. Kde môžem získať informácie o svojej skutočnej spotrebe za dané obdobie: za
    rok, za mesiac?
    Informácie o svojej skutočnej spotrebe za dané obdobie získam od svojho dodávateľa.
  16. Aké informácie by som si mal vyžiadať od potenciálneho dodávateľa pred
    podpísaním zmluvy?
    O službách, produktoch, sadzbách, možnostiach realizovať zmeny počas trvania
    zmluvného vzťahu, o obchodných podmienkach, o reklamáciách, o novinkách atď.
  17. Ako môžem získať prístup k úplným a zrozumiteľným informáciám o ponuke
    dodávok?
    Prístup k úplným a zrozumiteľným informáciám o ponuke dodávok môžem získať priamo
    u dodávateľov – na ich webovom sídle alebo na kontaktných miestach.
  18. Ako získam po nadobudnutí účinnosti zmluvy úplné informácie o celkovom
    obsahu zmluvy vrátane všetkých všeobecných zmluvných podmienok?
    Všetky informácie získam z príslušnej zmluvy.
  19. Aké sú podmienky odstúpenia od zmluvy? Konkrétne v týchto prípadoch:
  • pri zmene bydliska
  • pri prenajímaní bytu/domu inej osobe
  • zmene dodávateľa.
    Prípady, v ktorých je užívateľ oprávnený odstúpiť od zmluvy ako aj podmienky
    odstúpenia upravujú obchodné podmienky, ktoré sú súčasťou zmluvy o združenej
    dodávke. Na ich základe je užívateľ v týchto prípadoch oprávnený zmluvu vypovedať
    písomnou výpoveďou s udaním dôvodov a výpovednou lehotou určenou príslušnými
    obchodnými podmienkami.
    Pri zmluve o dodávke elektriny, zmluve o združenej dodávke elektriny, zmluve
    o dodávke plynu a zmluve o združenej dodávke plynu, uzatvorenej na neurčitý čas, je
    výpovedná lehota jeden mesiac, ktorá začína plynúť od prvého dňa mesiaca
    nasledujúceho po doručení písomnej výpovede a skončí sa uplynutím posledného dňa
    príslušného mesiaca.
  1. Kde sa môžem dozvedieť o podmienkach zrušenia zmluvy, ktoré stanovil daný
    dodávateľ?
    V zmysle zákona o energetike musí zmluva obsahovať informáciu o dobe trvania zmluvy
    a podmienky, za akých možno zmluvu vypovedať. Tieto podmienky môžu byť
    podrobnejšie uvedené v obchodných podmienkach dodávateľa.
  2. Mám pravo odstúpiť od zmluvy, ak:
  • dôjde k zmene cien;
  • sa sťahujem?
    V oboch prípadoch je možné od zmluvy odstúpiť. Konkrétne kroky sú upravené
    v obchodných podmienkach dodávateľa.
  1. Presťahoval som sa/menil som dodávateľa. Musím aj naďalej hradiť faktúry na
    mojej predchádzajúcej adrese/zaslané predchádzajúcim dodávateľom?
    Nie, nemusím. Situáciu riešia obchodné podmienky dodávateľa a pravidlá trhu
    s elektrinou resp. s plynom
    4
  2. Aký reklamačný poriadok si stanovil môj dodávateľ? Aké sú postupy riešenia
    sporov v mieste môjho bydliska? Na koho sa môžem obrátiť, ak potrebujem
    bezplatnú pomoc?
    Reklamačný poriadok je zvyčajne súčasťou obchodných podmienok. Musí byť v súlade
    so zákonom o ochrane spotrebiteľa dostupný. Musia v ňom byť obsiahnuté informácie
    o podmienkach a spôsobe reklamácie vrátane údajov o tom, kde možno reklamáciu
    uplatniť, a o vykonaní záručnej opravy, teda v prípade poskytovania služieb energií
    spôsob odstránenia nedostatkov.
    Spory je možné riešiť súdnou alebo mimosúdnou cestou.
    Odberateľ elektriny v domácnosti a odberateľ plynu v domácností môže predložiť ÚRSO
    na mimosúdne riešenie spor s dodávateľom elektriny, dodávateľom plynu,
    prevádzkovateľom distribučnej sústavy alebo prevádzkovateľom distribučnej siete.
    O bezplatnú pomoc môžem požiadať aj niektoré zo spotrebiteľských združení.
  3. Je stanovená minimálna úroveň kvality dodávky? Mám nárok na odškodnenie, ak
    nie je dodržaná vopred stanovená kvalita dodávky?
    Minimálnu úroveň kvality dodávky definujú vyhlášky ÚRSO o štandardoch kvality pre
    elektrinu (č. 236/2016 Z. z.) a pre plyn (č. 233/2016 Z. z.). V prípade nedodržania je
    možné požadovať kompenzácie a finančné náhrady. Nárok na odškodnenie za
    nedodržanú vopred stanovenú kvalitu dodávky vychádza z občianskeho alebo
    obchodného zákonníka a je vymožiteľný súdnou cestou.
  4. Aké kroky musí dodávateľ podniknúť pred tým, ako mi preruší dodávku energie
    z dôvodu neuhradenej faktúry?
    Dodávateľ je povinný upozorniť odberateľa o tom, že má neuhradenú faktúru a určiť
    nový termín splatnosti záväzku, ktorý nesmie byť kratší ako 10 dní od upozornenia
    o neuhradení záväzku odberateľa elektriny v domácnosti alebo odberateľa plynu
    v domácnosti.
  5. Aké kroky by som mal podniknúť, ak sa domnievam, že došlo ku zmene jednej zo
    zmluvných podmienok bez náležitého upozornenia? Na koho by som sa mal
    obrátiť?
    V prvom rade je nutné obrátiť sa na svojho dodávateľa a v prípade neúspešnej
    komunikácie je možné obrátiť sa na súd.
  6. CENY, SADZBY A MONITOROVANIE
    Otázky:
  7. Ako môžem na faktúre rozlíšiť cenu, poplatok a sadzbu?
    Na faktúre je jasné rozlíšenie jednotlivých súčastí tvoriacich cenu.
  8. Aké informácie v súvislosti so systémom poplatkov by som mal získať od svojho
    dodávateľa?
    Zoznam jednotlivých poplatkov, ich výšku a spôsob platenia.
  9. Aké sú pravidlá spôsobu výpočtu, ktorý musí uplatňovať môj dodávateľ?
    Spôsob výpočtu je definovaný vo vyhláškach ÚRSO, ktoré stanovujú rozsah a štruktúru
    oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku a podklady na návrh
    ceny.
    5
  10. Bude sa odo mňa vyžadovať záloha a poplatky za pripojenie? Ako môžem získať
    viac informácii v tejto súvislosti?
    Poplatky za pripojenie sú upravené vyhláškou ÚRSO a sú zverejnené na webových
    sídlach jednotlivých prevádzkovateľov distribučných sústav/sietí.
  11. Ako môžem odlišovať jednotlivé ponuky? Môžem získať informácie o cenách
    energie za jednotku vzhľadom na parametre výpočtu cien a možné mechanizmy
    indexácie platné počas celého zmluvného obdobia?
    Jednotlivé ponuky môžem získať u jednotlivých dodávateľov, resp. na ich webových
    sídlach.
  12. Kde môžem získať prístup k elektronickej kalkulačke cien?
    Elektronickú kalkulačku, ktorá je jedným z nástrojov na porovnanie ponúk dodávateľov
    elektriny alebo plynu, na svojom webovom sídle v časti Pre spotrebiteľa poskytuje
    ÚRSO.
  13. Kde môžem nájsť nástroj na porovnanie rôznych ponúk dodávok?
    Elektronická kalkulačka cien poskytovaná ÚRSO je jedným z nástrojov na porovnanie
    ponúk jednotlivých dodávateľov a uskutočnenie rozhodnutia o zmene dodávateľa.
  14. Je k dispozícii aktuálny prehľad cien v miesta môjho bydliska?
    Dodávatelia poskytujú aktuálne cenníky pre odberateľov v regulovaných skupinách
    (pričom sú zvyčajne dostupné na ich webových sídlach, resp. kontaktných miestach).
    V ostatných skupinách nemá geografické členenie vplyv na sadzbu.
  15. Aké spôsoby platby si môžem zvoliť?
    Informácie o spôsoboch platby môžem získať priamo od dodávateľa. Sú možné
    nasledovné spôsoby: bankové inkaso, SIPO, príkaz na úhradu, peňažné poštové
    poukazy, resp. prostredníctvom služieb elektronického bankovníctva.
  16. Uplatňuje sa v mieste môjho bydliska systém regulovaných cien alebo iných
    foriem kontroly cien? Mám právo na dodávky energie za cenu stanovenú
    vnútroštátnym orgánom?
    Áno, regulované ceny stanovuje v zmysle platnej legislatívy ÚRSO formou rozhodnutia.
  17. Na koho sa musím obrátiť, aby mi bolo nainštalované meradlo spotreby? Môžem
    si vybrať typ meradla, ktorý mi bude poskytnutý/ktorý si zakúpim?
    V zmysle zákona o energetike zabezpečuje meranie prevádzkovateľ distribučnej
    sústavy/siete (ďalej „PDS“), pričom PDS aj obstaráva určené meradlá, ktoré následne
    inštaluje na odberných miestach odberateľov. Tieto meradlá sú vo vlastníctve PDS.
  18. Je stanovené maximálne obdobie, v priebehu ktorého mi môj dodávateľ musí
    poskytovať informácie o mojej skutočnej spotrebe zemného plynu a/alebo
    elektrickej energie?
    Áno. Fakturačné obdobie je stanovené v zmluve.
  19. Kedy a ako sa vykonáva odpočet stavu meradla?
    PDS neoznamujú zákazníkom termíny odpočtov. V zmysle platnej legislatívy by meradlo
    malo byť sprístupnené pre účely odpočtov. Zákazník má tiež možnosť periodický
    odpočet nahlásiť po vzájomnej dohode aj PDS.
    Špecifický prípad nastáva v prípade zmeny cien, kedy sa vykonáva mimoriadny odpočet.
    6
  20. Podlieham zvýšeniu ceny energie počas daného zmluvného obdobia? Existujú
    verejné opatrenia na zníženie rizika výrazného nárastu cien počas zmluvného
    obdobia?
    V zmysle platnej legislatívy môže prísť k zmene ceny energie aj počas trvania
    zmluvného obdobia a to buď na základe cenového návrhu zo strany regulovaného
    subjektu alebo z podnetu ÚRSO.
    Nové cenníky musia byť zverejnené vždy s predstihom pred ich účinnosťou.
  21. Aký je (právny) postup, ktorý musí dodávateľ dodržať pred tým, ako zmení cenu
    dodávok?
    Dodávateľ je povinný oznámiť každú úpravu ceny alebo dohodnutých podmienok
    najneskôr 30 dní pred vykonaním zmeny alebo úpravy (ďalej „oznam“). Dodávateľ je
    povinný zverejniť oznam na svojom webovom sídle a písomne odberateľovi alebo
    zverejnením oznamu v hromadných oznamovacích prostriedkoch alebo zverejnením
    oznamu miestne obvyklým spôsobom (napr. miestnym rozhlasom). Zmena ceny alebo
    podmienok dodávky nadobudne účinnosť ich zverejnením jedným prípadne oboma
    uvedenými spôsobmi. Odberateľ má právo písomne odstúpiť od zmluvy z dôvodu zmeny
    ceny, alebo zmeny podmienok dodávky v lehote do jedného mesiaca po účinnosti
    zmeny.
  22. SLOBODNÝ VÝBER DODÁVATEĽA
    Otázky:
  23. Ktorí aktívni dodávatelia pôsobia v mieste môjho bydliska?
    Prvotnú informáciu o dodávateľoch, ktorí pôsobia na trhu, je možné získať na webovom
    sídle ÚRSO (v časti Rozhodnutia – Povolenia), na ktorej je zverejnený zoznam
    subjektov, ktorým bolo v zmysle zákona o energetike vydané povolenie na podnikanie
    v energetike. Povolenie je nevyhnutnou podmienkou pre začatie podnikania
    v energetike, ktorým je aj dodávka energie.
    Ďalšími možnosťami pre získanie informácií sú spotrebiteľské združenia, verejne
    dostupné informácie napr. zo živnostenského alebo obchodného registra, ako aj
    prezentácia samotných dodávateľov prostredníctvom reklamy v médiách.
  24. Akým spôsobom môžem odstúpiť od zmluvy a prejsť k inému dodávateľovi?
    Povinnou súčasťou zmluvy je doba trvania zmluvy a podmienky, za akých možno
    zmluvu vypovedať ako aj informácia o podmienkach odstúpenia od zmluvy v prípade, že
    zákazník nesúhlasí so zmenou ceny dodávaných energií a s tým súvisiacich služieb.
  25. Aká sú minimálne všeobecné podmienky odstúpenia od zmluvy v prípade zmeny
    dodávateľa?
    Tieto podmienky musia byť stanovené v zmluve o dodávke.
    Podrobnosti o postupe v prípade zmeny dodávateľa sú ustanovené vo vyhláške ÚRSO,
    ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a pravidlá pre
    fungovanie vnútorného trhu s plynom (č. 24/2013 Z. z.). (napr. minimálna lehota v dňoch
    na informovanie PDS o zmene dodávateľa).
  26. Našiel som zaujímavejšiu ponuku dodávok energie a rozhodol som sa zmeniť
    dodávateľa. Kto má na starosti administratívnu stránku veci?
    Po uzatvorení zmluvy o dodávke elektriny s novým dodávateľom elektriny alebo novým
    7
    dodávateľom plynu je odberateľ elektriny alebo odberateľ plynu povinný písomne alebo
    v elektronickej podobe požiadať o zmenu dodávateľa elektriny alebo dodávateľa plynu
    sám alebo prostredníctvom svojho nového dodávateľa elektriny alebo nového
    dodávateľa plynu príslušného prevádzkovateľa sústavy/siete najneskôr 21 dní pred
    uplynutím výpovednej lehoty alebo pred skončením platnosti zmluvy o dodávke elektriny
    alebo zmluvy o dodávke plynu.
  27. Existuje riziko odpojenia dodávok pri zmene dodávateľa?
    Takáto situácia by nemala nastať. Pri zmene dodávateľa je potrebné podmienky zmluvy
    dohodnúť tak, aby v jeden deň skončila dodávka od jedného dodávateľa a na druhý deň
    už bola dodávka zabezpečená novým dodávateľom. V prípade, že by prišlo
    k nepredvídateľným okolnostiam a odberateľ by ku dňu ukončenia/prerušenia dodávky
    od pôvodného dodávateľa nemal zabezpečenú dodávku iným spôsobom, povinnosť
    dodávať elektrinu alebo plyn v takomto prípade preberá dodávateľ poslednej inštancie.
  28. Aké dôvody by mi mohli zabrániť v zmene dodávateľa?
    Okrem praktických dôvodov, že dodávku energie neposkytuje žiadny konkurenčný
    dodávateľ, by zmene dodávateľa mohlo zabrániť neúspešné rokovanie dodávateľa
    s prevádzkovateľom distribučnej sústavy/siete, pretože bez zmluvy medzi týmito
    subjektmi nie je možné uskutočňovať dodávku energie.
    Špecifickou oblasťou môže byť napr. nesplnenie technických a obchodných podmienok.
  29. Existujú situácie, ktoré by mi zabránili v zmene dodávateľa bez finančných
    sankcii?
    Platná zmluva o dodávke so súčasným dodávateľom. Zmena dodávateľa musí
    prebehnúť v súlade so Všeobecnými obchodnými podmienkami a regulovanými
    procesmi.
  30. Koľko ma bude stáť zmena dodávateľa?
    Zmena dodávateľa je v zmysle platnej legislatívy bezplatná.
  31. Aké je maximálne obdobie, počas ktorého môže dodávateľ spotrebiteľa zmluvne
    zaviazať?
    Maximálne obdobie viazanosti v platnej legislatíve stanovené nie je. Dĺžka zmluvného
    vzťahu je preto výsledkom dohody zmluvných strán.
    Pre dodávku domácnostiam sa štandardne používa zmluva na dobu neurčitú
    a v osobitých prípadoch na dobu určitú.
  32. Na koho by som sa mal obrátiť, ak sa domnievam, že mi boli za zmenu dodávateľa
    naúčtované neoprávnené poplatky?
    Môžem sa obrátiť na ÚRSO.
  33. PRIPOJENIE NA SIEŤ
    Otázky:
  34. Na koho sa mám obrátiť v súvislosti s prvou dodávkou energie?
    Na dodávateľskú spoločnosť, ktorú si vyberiem na základe informácií uverejnených na
    webových sídlach týchto spoločností alebo informácií poskytnutých na kontaktných
    miestach dodávateľov.
    8
  35. Musím podpísať zmluvu, a ak áno, s kým ju podpisujem?
    Každý zákazník v zmysle zákona o energetike ako aj obchodných podmienok
    dodávateľskej spoločnosti musí mať uzatvorenú zmluvu. Odber elektriny resp. plynu bez
    uzavretej zmluvy je podľa zákona o energetike neoprávneným odberom a je v zmysle
    platnej legislatívy sankcionovaný.
  36. Ako zistím, kto je mojim dodávateľom?
    Pre prípad riešenia problémov s mojím dodávateľom môžem kontaktné údaje zistiť
    prostredníctvom uzatvorenej zmluvy, faktúr a všetkých ostatných dokumentov,
    prostredníctvom ktorých dodávatelia komunikujú so zákazníkom.
  37. Nemám oficiálnu zmluvu o dodávke a ani platnú ponuku dodávok energie. Ktorý
    dodávateľ je povinný poskytnúť mi za úhradu dodávku energie, s oficiálnou
    zmluvou alebo bez nej? Kto je môj štandardný dodávateľ?
    Platná legislatíva neumožňuje dodávku energie bez zmluvy, pretože ukladá
    dodávateľom povinnosť uzatvoriť s odberateľom zmluvu na dodávku energie. Ak si
    spotrebiteľ vyberie ľubovoľného dodávateľa energie tento je povinný uzavrieť zmluvu
    o dodávke s každým, kto o to požiada ak sú splnené technické a obchodné podmienky
    dodávateľa.
    V SR nie je definovaný pojem „štandardný dodávateľ“, trh je liberalizovaný a pôsobí na
    ňom viacero dodávateľov.
  38. Musím podpísať zmluvu, aby som sa napojil na rozvodnú sieť energie, a ak áno,
    s kým?
    Áno, zmluva o pripojení do sústavy/siete je nevyhnutným predpokladom na pripojenie do
    sústavy/siete. Po zaplatení pripojovacieho poplatku a splnení technických podmienok
    uvedených v zmluve sa následne uzatvorí zmluva o dodávke a zmluva o prístupe do
    distribučnej sústavy/siete a distribúcii elektriny/plynu, resp. v prípade odberateľa
    v domácnosti sa prakticky uzatvára len jedna zmluva (tzv. zmluva o združenej dodávke).
    Podrobnosti o takomto riešení upravujú obchodné podmienky jednotlivých dodávateľov.
  39. Na koho sa mám obrátiť v prípade prerušenia dodávok energie? Na koho by som
    sa mal obrátiť, ak mám v súvislosti s dodávkami energie ďalšie technické otázky?
    V prípade prerušenia dodávok energie sa musím obrátiť priamo na dodávateľa energie
    na získanie informácie, čo prerušenie dodávok energie spôsobilo a aké postupy
    a riešenia sú nevyhnutné na ich obnovenie.
    Pre zabezpečenie výkonu štátneho dozoru je možné sa obrátiť na SOI.
  40. Kto nesie zodpovednosť za škody vzniknuté v mojej domácnosti v dôsledku
    prerušenia dodávok energie?
    Problematiku rieši zákon o energetike, ktorý ustanovuje zodpovednosť jednotlivých
    účastníkov trhu v súvislosti s prerušením dodávok, ako aj vymenúva situácie, počas
    ktorých je náhrada škody vylúčená. Za prípadné škody v dôsledku prerušenia dodávky
    elektriny je potrebné obrátiť sa na dodávateľ energie, prípadne podať podnet na SOI.
    Pokiaľ nedôjde k dohode s dodávateľom, prípadnú škodu je možné riešiť občianskoprávnou cestou.
  41. Pokiaľ sa ocitnem v dočasných finančných ťažkostiach, ako môžem zabrániť
    odpojeniu základných dodávok energie nevyhnutných na kúrenie a varenie
    v mojej domácností?
    V prípade dočasných finančných ťažkostí dodávateľské spoločnosti zvyčajne poskytujú
    9
    spotrebiteľovi odklad splatnosti alebo splátkový kalendár, na základe jeho písomnej
    žiadosti. Je preto potrebné čo najskôr komunikovať svoju situáciu s dodávateľom.
  42. Čo sa stane v prípade, že môj dodávateľ ukončí svoje pôsobenie na trhu? Kto je
    mojím dodávateľom v núdzovom prípade?
    Dodávky energií nebudú prerušené. Uvedenú situáciu rieši zákon o energetike inštitútom
    dodávateľa poslednej inštancie. Dodávateľ poslednej inštancie je povinný dodávať
    elektrinu alebo plyn odberateľom, ktorí využili právo voľby dodávateľa a ktorých
    dodávateľovi bolo v priebehu výkonu činnosť odňaté povolenie alebo dodávateľ nemá
    možnosť uskutočňovať dodávku elektriny alebo plynu a odberatelia ku dňu prerušenia
    dodávok elektriny alebo plynu nemajú zabezpečenú dodávku iným spôsobom.
    Dodávateľa poslednej inštancie určí ÚRSO rozhodnutím.
  43. Kde môžem získať informácie týkajúce sa núdzových opatrení v prípade
    vnútroštátnej, regionálnej alebo miestnej krízy alebo Iných udalostí, ktoré vážne
    narušia dodávky energie?
    V zmysle zákona o energetike vyplýva pre účastníkov trhu povinnosť vypracovať
    a každoročne aktualizovať havarijné plány (prevádzkovatelia sietí); zabezpečiť bezpečné
    a spoľahlivé dodávky svojim odberateľom (dodávatelia). Dodávatelia sú takisto povinní
    poskytovať odberateľom informácie týkajúce sa technických podmienok dodávky.
    Na celoštátnej úrovni sú stavy núdze riešené v zmysle zákona o energetike (stav núdze
    v elektroenergetike, krízová situácia v plynárenstve) a vyhlášky MH SR o stavoch núdze
    a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze (č. 416/2012 Z. z.).
    Informácie o riešeniach a postupoch v prípade stavu núdze resp. krízovej situácie je
    preto možné požadovať od svojho dodávateľa, na MH SR ako aj na miestnych úradoch.
  44. RIEŠENIE SŤAŽNOSTÍ
    Otázky:
  45. Kde sa môžem dozvedieť viac o reklamačnom poriadku svojho dodávateľa?
    Na webovom sídle dodávateľa, jeho kontaktných miestach, v obchodných podmienkach.
  46. Využíva môj dodávateľ služby ombudsmana?
    Nie, nevyužíva.
  47. Potrebujem pomoc pri riešení sporu s dodávateľom alebo prevádzkovateľom
    siete. Na ktorý nezaujatý a nezávislý vnútroštátny orgán sa pri riešení sporu
    môžem obrátiť so žiadosťou o bezplatnú pomoc?
    Zákazníci sa v takýchto prípadoch obracajú vo väčšine prípadov na ÚRSO prípadne na
    SOI.
    Všetky potrebné informácie v súvislosti s ochranou odberateľa (riešením podnetov či
    alternatívnym riešením spotrebiteľských sporov) sú zverejnené na webovom sídle
    ÚRSO.
  48. Aké sú miestne opatrenia na ochranu spotrebiteľov elektrickej energie a zemného
    plynu? Na koho sa môžem obrátiť, aby som sa o nich dozvedel viac?
    Ochrana spotrebiteľov podľa platnej legislatívy je priamo zohľadnená v zmluvách
    a procesoch dodávateľských spoločností na celom území Slovenskej republiky.
    10
  49. ZASTÚPENIE SPOTREBITEĽOV
    Otázky:
  50. Kto je zodpovedný za ochranu spotrebiteľov v mieste môjho bydliska? Aké
    opatrenia na ochranu spotrebiteľov v súčasnosti podnikajú tieto organizácie?
    MH SR ako ústredný orgán štátnej správy pre oblasť ochrany spotrebiteľa, krajské
    inšpektoráty SOI, ÚRSO ako orgán ochrany spotrebiteľa v energetike, spotrebiteľské
    združenia – tretí sektor.
  51. V mieste môjho bydliska je len jeden dodávateľ a neexistuje konkurenčná ponuka.
    Na koho by som sa mal obrátiť v súvislosti s presadzovaním hospodárskej
    súťaže?
    V prípade podozrenia na porušovanie hospodárskej súťaže je možné sa s podnetom
    obrátiť na Protimonopolný úrad Slovenskej republiky (ďalej „PMÚ SR“).
    V súvislosti s presadzovaním hospodárskej súťaže, je možné sa obrátiť so žiadosťou
    o poskytnutie informácií o konkurenčných ponukách na ÚRSO, ktorý eviduje povolenia
    na vykonávanie regulovaných činností.
  52. Ktorý verejný orgán je zodpovedný za presadzovanie spravodlivej a účinnej
    hospodárskej súťaže?
    PMÚ SR, ktorý koná následne, či už vo veciach postihovania zneužívania dominantného
    postavenia na relevantnom trhu, resp. nedovolených dohôd alebo schvaľovaním
    koncentrácií.
    ÚRSO sa v rámci svojej pôsobnosti zameriava na znižovanie rizík porušovania pravidiel
    hospodárskej súťaže preventívne uplatňovaním regulačných opatrení.
  53. SOCIÁLNE OPATRENIA
    Otázky:
  54. Čo sa stane, ak som nereagoval na výzvu k úhrade?
    Dodávateľ informuje spotrebiteľa o postupe v prípade, ak nereagoval na výzvu na
    úhradu – pravdepodobne dôjde k odpojeniu dodávky energie.
  55. Ako môžem zabrániť odpojeniu dodávok v prípade, že nemôžem zaplatiť faktúru?
    Mal by som sa informovať o ďalších možnostiach na ktoromkoľvek z kontaktov
    dodávateľa. Ak je nezaplatenie platby opodstatnené, dodávateľ zvyčajne vie poskytnúť
    odklad splatnosti alebo navrhnúť splátkový kalendár. Je však potrebné čo najskôr
    komunikovať svoju situáciu s dodávateľom.
  56. Čo mám urobiť, ak mi odpoja dodávky energie?
    Dodávateľ zasiela odberateľovi písomné oznámenie o prerušení dodávky, v ktorom je
    uvedený spôsob obnovenia dodávky.
  57. Uplatňuje sa v mojom mieste bydliska definícia pojmu „sociálne slabší
    spotrebiteľ? Aké kritériá musím splniť, aby som bol považovaný za (sociálne
    slabšieho) spotrebiteľa s nárokom na finančnú podporu?
    Nie, definícia „sociálne slabší spotrebiteľ“ nie je momentálne pokrytá v energetickej
    legislatíve. Sociálnu ochranu na Slovensku zabezpečuje systém sociálneho
    11
    zabezpečenia, ktorý pozostáva zo sociálneho poistenia, štátnej sociálnej podpory
    a sociálnej pomoci. V tejto veci sa treba obrátiť na miestny príslušný úrad práce,
    sociálnych vecí a rodiny.
  58. Akú podporu a ochranu majú k dispozícii spotrebitelia v mieste môjho bydliska
    nachádzajúci sa v nestabilnej finančnej situácii?
    Spotrebitelia sa môžu obrátiť na sociálny odbor miestne príslušného úradu sociálnych
    vecí a rodiny a požiadať o pomoc v hmotnej núdzi podľa zákona o pomoci v hmotnej
    núdzi.
  59. Ako môžem znížiť svoju spotrebu, aby som platil menej?
    Poskytnúť všeobecnú odpoveď na túto otázku nie je možné. Okrem nízko nákladových
    opatrení, ktorých príklady sú uvedené v bode 74, je potrebná pre každú domácnosť
    individuálna analýza (individuálne poradenstvo).
    Informácie o efektívnosti spotreby sú dostupné u dodávateľov, ktorí majú energetických
    poradcov, ďalej prostredníctvom propagačných materiálov dodávateľov (letáky, brožúry,
    mediálne kampane, internetová stránka pre poradenstvo), aktivity nezávislých
    poradenských združení (napr. Energetické centrum Bratislava), SIEA.
  60. Na koho sa môžem obrátiť v súvislosti s opatreniami pre sociálne slabších
    spotrebiteľov v mieste môjho bydliska?
    Môžem sa obrátiť na sociálne odbory miestne príslušných úradov sociálnych vecí
    a rodiny.
    Podpora riešení, ktoré súvisia s úsporami energie, je prostredníctvom trhu (komerčné
    banky, aktivity a programy samotných dodávateľov, resp. predajcov energetických
    zariadení) ako aj štátnymi fondmi (napr. Štátny fond rozvoja bývania).
  61. Môj príjem mi nedovoľuje investovať do nákladných úsporných opatrení: Aké sú
    ďalšie možností?
    Mal by som sa snažiť získať informácie o dostupných nízko nákladových opatreniach
    a zamerať sa na tzv. „úsporné správanie“ v domácnosti t.j. pravidelne sledovať spotrebu
    energie a dodržiavať zásady napr. pri prevádzke domácich spotrebičov (optimálne
    využívať chladničku, mrazničku…), vypínať pohotovostné režimy elektronických
    zariadení napr. pri televízoroch, správne vetrať a pod.
    Rôzne aktivity v tomto smere vyvíjajú aj samotní dodávatelia – rôzne produkty, v rámci
    ktorých môže odberateľ získať príspevok, resp. zľavu z novozakúpeného zariadenia.
  62. NEKALÉ OBCHODNÉ PRAKTIKY
    Otázky:
  63. Čo je to nekalá obchodná praktika? Ako môžem konať v prípade nekalých praktík?
    Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa (č. 250/2007 Z. z.) sa za nekalú obchodnú praktiku
    považuje najmä klamlivé konanie a klamlivé opomenutie konania a agresívna obchodná
    praktika podľa príslušných ustanovení tohto zákona. Zoznam obchodných praktík, ktoré
    sa za každých okolností považujú za nekalé, je uvedený v prílohe č. 1 k zákonu
    o ochrane spotrebiteľa.
    V prípade nekalých obchodných praktík podnikateľa voči spotrebiteľovi je možné dať
    podnet na SOI na prešetrenie a vykonanie kontroly.
    12
  64. Čo je to zavádzajúca obchodná praktiká? Ako môžem konať v prípade
    zavádzajúcich praktik?
    Obchodná praktika sa považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že
    spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil, pretože
    obsahuje nesprávne informácie a je preto nepravdivá, alebo akýmkoľvek spôsobom
    uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu priemerného spotrebiteľa, a to aj ak je
    táto informácia vecne správna vo vzťahu k:
    a) existencii výrobku alebo k povahe výrobku,
    b) hlavným znakom výrobku, ako sú jeho dostupnosť, výhody, riziká, vyhotovenie,
    zloženie, príslušenstvo, servis zákazníkovi po predaji výrobku a vybavovanie reklamácie,
    výrobný postup a dátum výroby alebo dodávky, spôsob dodania, účel použitia, možnosti
    využitia, množstvo, špecifikácia, jeho zemepisný alebo obchodný pôvod alebo
    očakávané výsledky použitia, alebo výsledky a podstatné ukazovatele skúšok alebo
    kontrol vykonaných na výrobku,
    c) rozsahu záväzkov predávajúceho, motívom pre obchodnú praktiku a k charakteru
    procesu predaja, akékoľvek vyhlásenie alebo symbol týkajúci sa priameho alebo
    nepriameho sponzorstva alebo schválenia predávajúceho alebo výrobku,
    d) cene alebo k spôsobu výpočtu ceny alebo existencie osobitnej cenovej výhody,
    e) potrebe servisu, náhradného dielu, výmeny alebo opravy,
    f) osobe, vlastnosti a právu predávajúceho alebo jeho splnomocnenca, ako sú jeho
    totožnosť a majetok, kvalifikácia, postavenie, uznanie, členstvo v organizáciách alebo
    jeho väzby a vlastníctvo práv vyplývajúcich z priemyselného, obchodného alebo
    duševného vlastníctva alebo jeho ocenenia a vyznamenania, alebo
    g) právu spotrebiteľa vrátane práva na výmenu dodaného výrobku alebo vrátenie peňazí
    podľa osobitného predpisu (Občiansky zákonník) alebo k rizikám, ktorým môže byť
    vystavený.
    Obchodná praktika sa taktiež považuje za klamlivú, ak zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť,
    že priemerný spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak
    neurobil, a zahŕňa:
    a) marketing výrobku vrátane porovnávacej reklamy, ktorý spôsobuje nebezpečenstvo
    zámeny s akýmkoľvek iným výrobkom, ochrannou známkou, obchodným menom alebo
    iným rozlišujúcim znakom účastníka hospodárskej súťaže,
    b) neplnenie záväzkov obsiahnutých v kódexe správania, k dodržiavaniu ktorých sa
    predávajúci zaviazal.
    Obchodná praktika sa tiež považuje za klamlivú, ak opomenie podstatnú informáciu,
    ktorú priemerný spotrebiteľ potrebuje v závislosti od kontextu na to, aby urobil
    rozhodnutie o obchodnej transakcii, a tým zapríčiňuje alebo môže zapríčiniť, že
    priemerný spotrebiteľ urobí rozhodnutie o obchodnej transakcii, ktoré by inak neurobil.
    V prípade klamlivých obchodných praktík podnikateľa voči spotrebiteľovi môžem dať
    podnet na SOI na prešetrenie a vykonanie kontroly.
  65. Na koho by som sa mal obrátiť, ak sa domnievam, že pred podpísaním zmluvy mi
    boli poskytnuté nepravdivé informácie? A ak po podpísaní?
    Mal by som sa obrátiť na SOI.
  66. Na koho by som sa mal obrátiť, ak sa domnievam, že mi zmenili dodávateľa proti
    mojej vôli?
    V prípade zmeny dodávateľa proti mojej vôli by som sa mal obrátiť na nového
    dodávateľa prípadne PDS alebo na ÚRSO.